۱۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۴۲

شرکت زندانیان افغان در انتخابات/ تلاش طالبان برای اختلال در روند رای گیری

شرکت زندانیان افغان در انتخابات/ تلاش طالبان برای اختلال در روند رای گیری

ثبت 200 مورد شکایت انتخاباتی، تعطیلی 211 مرکز اخذ رای، شرکت زندانیان افغان در انتخابات و حمله طالبان به 34 مرکز رای گیری در کنر از جمله خبرهای مرتبط با این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در نشست خبری در کابل با اشاره به ثبت 200 مورد شکایت انتخاباتی از رای دهندگان خواست تا هر گونه تخلف را به دفاتر کمیسیون شکایات انتخاباتی در مرکز و ولایت های این کشور گزارش دهند.

در همین رابطه رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از تعطیلی 211 مرکز اخذ رای از شش هزار و 423 مرکزی به دلیل مسائل امنیتی و شرایط بد جوی خبر داد.

رسانه ها همچنین با اشاره به اهمیت این دوره از رقابت انتخاباتی در افغانستان شرکت زندانیان افغان در انتخابات را تیتر کردند.

با وجود حضور گسترده افغان ها پای صندوق های رای، طالبان بیکار ننشسته و وعده های خود را عملی کرده و در همین رابطه در جریان درگیریهای انتخاباتی در قندوز یک نفر کشته شد.

عبدالحبیب سیدخیلی سخنگوی والی کنر نیز از حمله طالبان به 34 مرکز رای گیری در این ولایت و استفاده از سلاح های سبک و سنگین خبر داد و گفت در جریان حمله این افراد به مراکز رای گیری که از مرز "دیورند" وارد افغانستان شده اند، سه کودک زخمی شدند.

در همین حال وزارت کشور افغانستان از بازداشت شش نفر به اتهام تقلب در روند انتخابات در ولایت‎ های کابل، میدان وردک و قندهار خبر داد.

بر اساس قانون اساسی افغانستان معاونان ریاست جمهوری باید تبعه افغانستان، مسلمان و متولد از والدین افغان باشند. تابعیت کشور دیگری را نداشته باشند و چهل ساله باشند و دادگاه صالح آنان را به جرم ارتکاب جرایم ضد بشری، جنایت و یا محرومیت از حقوق مدنی محکوم نکرده باشد.

در انتخابات این دوره که برای اولین بار تحت نظارت افغان ها برگزار می شود، بیش از 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که 35 درصد از آنها را زنان تشکیل می دهند و انظار می رود که در انتخابات امروز شنبه آرای خود را برای انتخاب رئیس جمهوری جدید در پنج سال آتی به صندوق بیندازند.

حضور زنان و مردان در حوزه های رای گیری و تشکیل صف های طولانی درحالیست که باران شدیدی در شهر کابل پایتخت و دیگر ولایت های این کشور می بارد.

عبدالله عبدالله، محمدداوود سلطان‌ زوی، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدرحیم وردک، عبدالقیوم کرزای، رسول سیاف، گل آقا شیرزی، قطب ‎الدین هلال و امین ارسلا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بوده که رقابت اصلی میان عبدالله عبدالله، زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی است.

امنیت چالش اصلی این دوره از رقابت ها است و به همین دلیل مقامات افغانی از برگزاری این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی و استقرار نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای مختلف این کشور خبر داده اند.

این انتخابات درحالی در حال برگزاری است که روز گذشته "آنیا نیدرینگهاس" عکاس آلمانی خبرگزاری آسوشیتد پرس در ولایت خوست در جنوب افغانستان کشته و همکار کانادایی وی نیز زخمی شد.

کد خبر 2264592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha